Werkplaats en atelier

De jongeren die de afgelopen tijd een vakopleiding textiel- of houtbewerking volgden, konden nog niet allemaal meteen een baan vinden. Sommigen hebben daarvoor eerst nog meer praktijkervaring nodig. Sopudep wil daarvoor een eigen timmerwerkplaats en een naai-atelier inrichten. Daar gaat de organisatie producten voor diverse afnemers en consumenten vervaardigen. IMG-20150525-WA0011De afgestudeerde jongeren kunnen daar onder begeleiding hun beroepsvaardigheden verder ontwikkelen en ook oefenen met andere competenties. Met de opbrengsten van de verkoop van de gemaakte producten, kunnen de medewerkers een zelfstandig bestaan opbouwen. Sopudep kan met de inkomsten andere kosten dekken of nieuwe investeringen doen.

Stichting Toekomst voor Haïti heeft van particulieren en bedrijven in 2015 en 2016 naaimachines, voorraden textiel en allerlei toebehoren (knopen, naalden, garen, klitteband, elastiek, drukknoppen, scharen, etc) gekregen. De Stichting Betuwe Wereldwijd zorgde ervoor dat 24 trapnaaimachines sinds april 2016 gebruiksklaar zijn. DSC_0198In de zomer van 2016 worden ze  naar Haïti gestuurd om het naai-atelier daadwerkelijk te realiseren. De stichting zoekt nog naar fondsen die de resterende kosten voor dit project kunnen dekken. Daarbij gaat het om de transport-, inrichtingskosten en een budget voor de salarissen van begeleiders.